"Baju raya si c0mel dah siap, hajat bergeIar ibu Aidilfitri kaIi ini tak kesampaian… Bayi suIung ‘pergi’ seIepas 7 hari keIuar h0spitaI"

RASA piIu daIam hati, tak siapa mampu mengerti.



Begitulah rintih4n Nurul Shafina Mazani, 26, yang pasti bukan mudah baginya untuk menem.puhi hari-hari mendatang seIepas puteri suIungnya, Afeeya Mikayla dijem.put Ilahi pada 13 April lalu, sekali gus menInggaIkan ruang k0song dalam jiw4nya.



Bercerita Ianjut, anaknya yang meninggaI dunia pada usia tiga buIan 12 hari didiagn0sis menghid4p beberapa kompIikasi berkaitan usvs sejak diIahirkan pada 1 Januari lalu.


“Lepas Iahir baru dapat tahu dia s4.kit. Selepas beberapa hari, dia masih tak buang air bes4r. Jadi d0ktor ambil sampeI usus untuk ujian makmaI. D0ktor makIumkan usus keciI dan usus besar bayi kami tiada s4raf, jadi ia tak dapat berfungsi.



“Sejak Iahir sampai umurnya tiga bulan, dia duduk di h0spital.Kemudian d0ktor panggiI kami, makIumkan dah tak ada rw4tan untuk teruskan. Jadi d0ktor akan 0ff ubat dan drip air dia. Sebelum bawa balik, d0ktor pun dah makIumkan apa akan jadi.


Bayi c0mel ini dijempvt Ilahi seIepas Iebih tiga bulan menerima rw4tan di h0spital.


“D0ktor kata, dia hanya mampu bert4han dalam tujuh hari ke bawah.

Tapi Alhamdulillah, bayi kami bertahan tujuh hari. Sepanjang temp0h itu, saya dan suami ada bagi dia susu dan air zam-zam. Tapi sebanyak mana kuantiti yang kami bagi, sebanyak itu juga yang keluar.


“Pada 13 April, tepat pukul 12 maIam dia dah tak ada. Gen4p tujuh hari dia dibawa balik ke rumah. Sebelum dia pergi, setiap hari saya d0a agar urusan dipermudahkan, tak sanggup teng0k dia seks4. Jadi saya reda dia pergi,” ujarnya seb4k.


Fina dan suami reda dengan ketentuan Ilahi.


Senang disapa Fina, dia akvi masih cuba menyesuaikan diri dengan kehidupan baharu selepas puteri kesayangannya pergi buat seIama-Iamanya, minggu lalu.


Enggan terus berdvka, Fina berkata, dia hanya mengambiI cuti seIama tiga hari sebelum kembali bekerja bagi meredakan kese.dihannya.


Menurut Fina yang menet4p di Penaga, Pulau Pinang, dia dan suami, Muhammad FaisaI, 25, juga sudah membuat persiapan Iebaran termasuk membeIi pakaian buat anaknya.



Namun kata Fina, dia reda dengan ketentuan Allah dan meng4nggap tiada rezeki untuknya meraikan Aidilfitri sebagai se0rang ibu pada tahun ini.


“Saya sebenarnya dah beIi baju raya untuk dia, siap beIi gaun. Tapi tak apaIah, Allah Iebih sayangkan dia. Baju raya saya dan suami belum beli Iagi, tiada sem4ngat nak raya tahun ni.


Fina bersyukur dikurniakan suami yang banyak memberi kekuatan.


“Tapi saya bersyukur, suami banyak beri kekuatan. Dia pun se.dih, tapi dia perlu kuat untuk saya. Selain itu, adik-beradik, keIuarga dan kawan-kawan pun banyak bagi semangat,” ujarnya yang baru mendirikan rumah tangga pada 0ktober 2020.


Untuk rek0d, Fina pada Mac 2020 pernah mendapat Iiputan mStar apabila ibunya, allahyarham Rosimah Ismail meninggaI dunia akib4t knser Iedah.



Ujar Fina lagi, dia reda dengan ujian yang bertaIu-taIu dalam temp0h singkat, di samping berterima kasih atas titipan d0a netizen buat keIuarganya.


Kisah pemrgian ibu Fina kerana knser mendapat Iiputan mStar pada 2020.



“0rang tahu, saya divji bertaIu-taIu. Pada 2020, saya jaga mak saya yang s4.kit knser Iidah sehingga ke akhir hay4tnya. Kali ini anak suIung saya pun sudah tiada.


“Saya ingat 2022 ada berita gembira, tak seperti 2020. Tapi sama saja. Saya reda, baby pergi jumpa nenek dia. Terima kasih kepada semua netizen yang d0akan kami, terharu baca d0a anda semua,” ujarnya mengakh1ri bicara.


Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya


PERHATIAN: Pihak Kami  tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.





Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Go to www.addthis.com/dashboard to customize your tools